SPANIEN 2007

Camping La Masia

10. marts 2007
Vi er nu blevet godt installeret i den spanske sol, efter at vi havde haft en behagelig tur herned, som foregik i et meget vindstille forårsvejr.
Vi havde planlagt hjemmefra, at vi ville besøge byen Blanes som ligger 50 km. nord for Barcelona. Det er en rigtig ferieby med masser af hoteller og campingpladser. Byen ligger ud til Middelhavet, og campingpladsen La Masia ligger en gade fra Strandpromenaden med få minutters gang til centrum.
Det er en rigtig hyggelig by, som vi synes godt om, og på denne årstid ikke er overrendt med turister. Byen er dog ved at blive klargjort til sæsonen, og der er meget der tyder på, at det bliver en hektisk og overfyldt by i sommerhalvåret.
Campingpladsen har trådløst internet, og da vi ikke er så mange på pladsen, er vi jo heller ikke mange om at dele forbindelse, så derfor kører vi på fuld styrke. Prisen er 20 euro for en uges tilslutning.
På restauranterne koster dagen menu 5 euro og for yderligere 3 euro for en hel flaske husets rødvin, det da er da overkommeligt. Der er også en god restaurant på pladsen, som vi har besøgt et par gange.
Hvornår vi kører videre har vi ikke planlagt, men vi følger vejrudsigten på de spanske tv kanaler. Vi er vidst blevet enige om, at vi ikke vil køre helt ned til sydspanien i denne omgang, men spare de 2.000 km. der er frem og tilbage.

Blanes er smukt beliggende ud til Middelhavet.

Camping Villa Nova.

Undervejs havde vi en overnatning Camping Villa Nova lidt syd for Barcelona.

Camping Kiko Park.

28. marts 2007
Vi er nu endt i byen Oliva, og har haft en roterende ”snurrebasse” - som Voldborg ville have udtrykt det - og som påvirkede vejret langs kysten, og har givet lidt blæst og regn i de seneste par dage.

Efter en halv snes dage fortsatte vi turen længere sydpå til en stor campingplads på ”La Manga” lidt nord for Cartagena, hvor vi har reserveret plads i påsken.
Spaniolerne er på vej ud af deres vinterhi, hvilket var skyld i, at vi må forlade Oliva, da pladsen var optaget hele påsken.
Det var egentlig ikke meningen, at vi ville 800 km. ned i Spanien denne gang, men når vejret pludselig begynder at blive lidt ustabilt, så må der nye planer på bordet.
På pladsen i Oliva var der 6 danske familier, hvoraf en har været der hver vinter i 6 år. De øvrige er sådan nogle 60+ som os, som også er på en forårstur.
Vi havde jo været vant til billig mad, når vi var ude at spise – ”Menu el dia” er som regel 2 retter (sommetider 3) med vin til 7-10 Euro, så da vi kom her på pladsen – meget sent og efter at have kørt hele dagen var der ingen tvivl om, at vi skulle over på restauranten og have et måltid mad.
Da vi så fik menukortet slog vores mistænkelighed til – der var ikke noget der lignede menu el dia – tvært imod – ikke særlig meget at vælge imellem, så vi valgte en T-bone til 18 Euro pr. stk. Vi bad om at få den well-done, men det viste sig, at vi ikke havde samme opfattelse af det – jeg ved bestemt ikke hvad der ville have været sket, hvis vi havde bestilt den rød!!! Det var den i hvert fald.
Tjeneren tilbød, at man da gerne ville skære det store ben fra, og det accepterede vi, men det viste sig, at de også havde skåret det der lækre kød, som sidder på den ene side af T-et væk (gad vide hvem der fik det?) Der var absolut intet tilbehør til den T-bone, men tjeneren havde af sig selv sat en tallerken med pommefrittes ind (mod ekstra betaling forståes – og det brød, han kom med, var også ekstra – jamen altså – det rene optrækkeri. Hvis vi nu syntes, at vi havde fået et godt måltid mad, så havde vi ikke ærgret os over at give 55 Euro.

Det viste sig, at andre på pladsen havde haft lignende oplevelser. Heldigvis fik vi en speciel god oplevelse på en restaurant ude i byen.

Vi glæder os til at komme på "farten" i morgen, selvom det ikke er en længere tur – ca. 250 km.

La Manga

14. april 2007

Vi har nu forladt La Manga (caravaning.es), som var smukt beliggende på en lang smal tange - der endte med en færgeoverfart til fastlandet i nord.

Vi mødte ingen danskere på denne kæmpe plads - som kunne klare 1.800 enheder - og på det nærmeste var en hel by.

Der bor hundredevis af nordeuropærer på pladsen i vinterhalvåret (okt. – maj) til en pris af 8 euro pr. dag inkl. el-forbrug.

Til sammenligning gav vi i påsken (højsæson) 27 euro pr. dag.

Vi havde en enkelt overnatning i Santa Pola, hvor der også bor en del danskere i vinterperioden.

Santa Pola ligger nær Alicante.

Strandpromenaden i Benicasin.

Camping Bonterrapark.

Vi har nu bevæget os 400 km. nordpå, hvor vi havde planlagt en enkelt overnatning omkring Castellon, inden turen går videre til Blanes.

I Spanien må man ikke overnatte på rastepladser og motorvejsanlæg.

Valget faldt imidlertid på en mindre by Benicasim, som også er en af de utallige feriebyer langs den spanske Middelhavskyst.

Da vi ankom besluttede vi, at her vidst var noget at kigge nærmere på, så vi valgte at blive 3 dage.

Dagen efter gik vi op i den hyggelig by, og travede ud på den 6 km. lange strandpromenade. Aftenen sluttede på campingpladsens restaurant.

Det syntes vi rigtig godt om, så vi har nu forlænget opholdet til mandag.

Pladsen hedder Bonterra Park (bonterrapark.com), og har alle tænkelige faciliteter, herunder også en indendørs opvarmet pool. Pladsen har plads til ca. 300 enheder.

Der er et fungerende trådløst internet, hvilket vi savnede lidt på La Manga, da det var helt ubrugeligt.

Her bor specielt mange englændere og hollænderer, og mange af dem har overvintret til samme prisniveau som på La Manga. Vi betaler til gengæld kun 14 euro pr. dag, hvilket er den almindelige dagspris på et ophold indtil 14 dage i lavsæsonen.

Det var helt bevidst, at vi ikke var ude at køre i påskedagene, og her har da også været en voldsom trafik. Allerede påskedag så vi på spansk tv, at der i trafikken var dræbt 104 personer i påskeugen.

Vi vælger altid betalinsmotorvejen til de store afstande, da disse halvdyre autopista’er er mere sikre og mindre belastet, end de meget trafikerede spanske hovedveje.

Ja, vi troede jo, at vi havde fundet vores favoritplads i Blanes, men så kom vi her, og den er altså bedre. Vi har et stort supermarked (Mercadona) ved indkørslen til campingpladsen, og det har vist sig at være et problem mange steder, at der måske er indkøbsmuligheder, men med meget begrænset åbningstid og meget begrænset sortiment – i hvert fald i lavsæsonen.
Vi møder normalt tyskere overalt og i et stort antal, men noget må være gået galt her. Gad vide om der er for mange englændere og hollændere!

Pladsen er fyldt op med den gode årgang +60, så alt ånder fred og ro, hvilket måske også skyldes, at der ingen børn er her.

Flere har både hunde og katte med, og på sådan en varm regnsvejrsdag må det være dejligt at dele den beskedne plads med en våd hund.

Strandpromenaden i Blanes.

Efter endnu et ophold i Blanes, som vi tidligere har beskrevet, vil vi på hjemvejen lægge vejen forbi sydfrankrig og møde nogle gode venner, som er nede i deres feriehus i Le Barroux. Herfra går turen videre mod Viborg, hvor der sikkert en græsplæne der trænger til en kraftig studsning.