SPANIEN 2005

Kort over turen til Sydspanien.

30. sept. 2005
Vi skulle jo lige i gang, så den første dag overnattede vi efter 500 km. på en rasteplads på "A1" ved Bremen.

Efter en regnfuld nat fortsatte vi næste morgen videre mod Luxemburg og ind i Frankrig, hvor vi efter 750 km. overnattede på en rasteplads nord for Nancy.
Vi var lidt utrygge i starten, da vi var alene på en mørklagt plads.

Senere blev vi fuldstændig omringet af lastbiler, som har forbud mod at køre om søndagen, så det hele forløb godt.

Af motorvejen gennem Frankrig.

2 okt. 2005

Dagen startede med regn og 10-12 grader, men det klarede heldigvis op efter et par hundrede kilometer, da vi kørte gennem Bourgogne (Macon og Beaujolais) området som det væsentligste. Vi kørte i alt 600 kilometer og overnattede ved byen Valence syd for Lyon på en lille campingplads ejet af en hollandsk familie, og selvfølgelig fyldt med hollændere.

Det var en afsidesliggende plads uden støj, som vi næsten savnede fra fra vores hidtidige naboer af lastbiler med køleaggregater.

Fra Lyon følger vi "A7" direkte til den spanske grænse. Det er faktisk nemt at køre på de store veje, men også temmelig dyrt, da det er betalingsveje gennem både Frankrig og Spanien.

Campingpladsen var i øvrigt beskrevet i en brochure på dansk, som de glædesstrålende overrakte os, da vi vist var de første danskere på pladsen. De var meget interesserede i hvordan vi havde fundet den, men vi undlod at oplyse, at det var ved et tilfælde, da vi faktisk havde en anden plads i kikkerten. Den lå yderligere 40 km. væk i et bjergområde modsat vores kørselsretning, så derfor bekom det os vel at falde over en plads tættere på vores rute.

Den fransk/spanske grænse.

Camping Villa Nova.

3 okt. 2005

Det var endnu en regnfuld dag, men det lettede senere på dagen da vi nåede ned omkring byen Orange. Regnen blev afløst af stærk blæst som fortsatte indtil vi var kommet over Pyrenæerne. Det er vist et ret almindeligt fænomen på de kanter, og som har noget med bjergene at gøre.

Vi kørte 600 km. gennem de sydfranske vindistrikter Fitu, Lanquedoc og Roussilon.

Da vi kom over Pyrenæerne og ind i Spanien skinnede solen fra en skyfri himmel, og temperaturen steg til over 20 grader. Vi fortsatte videre mod Barcelona og fandt den campingplads vi søgte.
Den ligger 45 km. syd for byen. Det er en kæmpe plads, som hedder Villa Nova, og huser mange danske vintercampister. Vi fandt ved hjælp af en dansker på pladsen den mest solrige plads, som vi nu besidder og hvorfra denne mail udgår. Her er pool og restauranter, så vi spiser ude i aften, så køkkenchefen kan få en fridag.

Billede fra Spanien.

Camping Santa Pola.

6 okt. 2005

Næste morgen kørte vi atter sydpå, og overnattede på en campingplads i Santa Pola syd for Alicante.

Næste dag havde vi udset os en campingplads ved Motrill, og så havde vi kun ca. 60 km at køre til Almunecar , hvor vi skulle mødes med vore gode venner Birthe og Ole. Vi sendte en SMS, om at vi kom til frokost med danske frikadeller, og de skrev tilbage, at de havde vinen, der passede til.

Campingpladsen ligger lige ud til Middelhavet, og bølgerne larmer mod kysten, men det er nu en noget behageligere lyd, end lastbilernes køleaggregater.

Bygningen Los Ramos.

Camper parkering.

8 okt. 2005

Vi fik camperen gjort ren og Ole og Birthe ventede på os ved indkørslen til Almunecar, og så flyttede vi ind og fik en overnatning hos dem. De har gjort et enormt benarbejde for os, for det er et problem at få camperen parkeret, men Ole og Ole havde fundet ud af at Hotel Helios have en indhegnet parkeringsplads, og her blev camperen i en måned indlogeret gratis på et af byens bedste hotel.

Birthe og Ole havde en lejlighed i kikkerten, som var ledig fra den 15. - til 600 Euro - men da vi kom ind til udlejeren var den steget til 650, så det ville vi da lige tænke over.

På vejen igennem byen besøgte vi et andet boligagentur, og fik en stor 3-værelses lejlighed i samme kompleks "Los Ramos", som er ledig fra i næste morgen - og der er svømmepøl.

Udsigt fra vores lejlighed.

Vores altan.

9 okt. 2005
Vi flyttede ind i den store lejlighed, og kan næsten ikke finde rundt i den. Ejerne, som er et spansk ægtepar, var her, for at sætte os ind i de tekniske finesser, og de snakkede og snakkede - på spansk - men venlige og søde og rare, og med den venlighed, er jeg bange for, at vi har betalt alt for meget, men vi er tilfredse.

Vores altan vender ud mod Middelhavet og Strandpromenaden - og vi har sol hele dagen.

En af byens parker med udsigt til en gammel middelalderborg.

Strandpromenaden.

10 okt. 2005
Ole har været ude at løbe, for nu skal vi vænne os til en normal hverdag (men stadig med et islæt af ferie). Vi har haft 26-27 grader næsten døgnet rundt, selvom det bliver en anelse køligere om natten - og heldigvis for det.

Det bedste af det hele er, at Ole nu har fået vores PC’er til at fungere igen (vi krydser fingre for at det fortsætter) så skidt være med at jeg købte kort og frimærker i går, dem er der nok også nogle, der bliver glade for.

Birthe og Ole (tv) til et glas øl og tapas.

Et kig ud over byen.

De næste 10 dage vil vi slappe af og nyde det gode vejr.

Den årlige sammenkomst af de "fremmede" beboerere i byen.

Markedspladsen.

Europæisk og nordisk sammenkomst, som byder på forskellige "smagsprøver" fra de enkelte lande.

På vej til restauranten i bjergene.

Bjergtur til en kendt kyllinge-restaurant "EL CAPRICHO", som blev guidet af endnu et viborgensisk par (Jytte og Lau), som nu bor permanent i Almunecar.

Her ligger beton skibet ved vejen.

Skibet har også garage.

Og en historie om sømanden, der byggede sig et nyt stort hus i sten og beton, som er beliggende på en normal parcel i gaden, som måske overskrider bebyggelsesprocenten.
Det specieller er, at "huset" er bygget som et komplet skib, som mange passerer forbi fra hovedvejen mod byens centrum.

Golfbanen er placeret mellem Middelhavet og Sierra Nevada bjergene.

Golfbanen i Motrill.

2 x Ole og endnu en viborgensen Jørgen har fundet vej til golfbanen i Motrill - hvor taberen giver frokost.

Udflugt til Granada og Cordoba.

20 okt. 2005
Dagen startede tidligt, da vi havde planlagt en 2-dages tur til henholdsvis Granada og Cordoba, hvor vi besøgte de to mest kendte arabiske mindesmærker fra maurertiden i sydspanien, nemlig Alhambra i Granada og La Mezquita i Cordoba

Nærmere herom på egne sider.

Farvel til Almunecar.

Den 8 nov.

Vi har nu forladt vores 3-værelses lejlighed for at flytte ind i lidt mindre forhold - i vores autocamper.

Vi forlod Almunecar og kørte ca. 300 km. til en plads syd for Cartagena, som hed Los Madriles.

Camping Los Madriles.

Poolområdet på Los Madriles.

Pladsen har en mega-kæmpe-stor (større end det) pøl med 30 grader varmt havvand, der bliver skiftet hver nat - hertil kommer en spa som er integreret i pølen, og dertil en distancepøl, hvor man bare svømmer frem og tilbage og holder sin egen bane - jamen jeg har altså aldrig set noget lignende.

Efter 14 dage forlod vi stedet og kørte videre nordpå, og planlægget et par overnatninger i vi forlader Spanien. Vi startede dog med at køre ind til byen Puerto Massaron, og her handlede vi vildt ind, så vi nu kan klare os et stykke tid frem.

Men vi er nu klar til hjemturen - og vil overnatte de samme steder som på udturen.