Spanien 2013

Vi har ingen specielle planer, men vil starte opholdet langs Middelhavnskysten i den sydlige del af landet, hvor vi kender mange af byerne, og derfra tager vi udgangspunk til det videre forløb, inden turen atter går hjemad omkring 1. maj.

Vi er dog nogenlunde sikre på, at vi som tidligere vil opholde os nogle uger i favoritbyen Blanes, inden vi forlader Spanien.

Vi har tidligere opholdt os i byerne Oliva, Calp, Altea, Benidorm, Santa Pola, La Manga og Mazarron.
Her gør vi et ophold undervejs i det våde vejr.

Vi vil være undervejs til det planlagte område i en uges tid, og vil i Tyskland overnatter i henholdsvis Göttingen og ved Mosel floden nær Trier.

Efter Luxembourg kører vi ind i Frankrig, hvor vi overnatter i landsbyen Vignoles nær Beaune og senere i Narbonne.

Den 5. dag kører vi ind i Spanien, og her tager vi nok en ekstra dag i Blanes, inden vi via Peniscola når frem til vores bestemmelsessted.

Indkørslen til campingpladsen - Caravaning La Manga
Mariane og Jens og barnebarnet Johanne.

8. marts 2013

Vi er nu nået frem til det planlagte og foreløbige bestemmelsessted.

Undervejs mødte vi Mariane og Jens fra Rødkærsbro, som er nogle gamle venner, vi ikke har set længe, og som er på en kombineret forretnings og ferierejse sammen med deres barnebarn Johanne på 5 år.

Vi mødtes i Narbonne og slog følge til Blanes, Peniscola og er nu endt på La Manga, hvor vi har slået os ned for en tid, medens de fortsætter videre mod Gibraltar.

Under opholdet i Blanes fik vi provianteret, og jeg blev klippet, men måtte finde en ny barber, da den gamle var ophørt og bygningen sat til salg. Jeg fandt hurtig en værdig afløser, som ganske vist var venstrehåndet, men han kunne sakse med en helt speciel lyd, der gav genlyd i lokalet. Jeg tænkte, at han måske er uddannet på et musikkonservatorium og læst videre til barber, for der var musik og klang i både mand og saks.

Syd for Barcelona blev vi inviteret med på et virksomhedsbesøg, hvor vi fik lejlighed til at se hvordan nødder og mandler blev forarbejdet i alle afskygninger. Det var en spændende virksomhed ”Les Garrigues”, som bl.a. producerer og eksporterer pistacienødder fra et areal på 150 hektar.

Det har været et køligt og regnfuldt vejr hele vejen, men nu skinner solen fra en skyfri himmel.

I blandemaskinen saltes pistacienødderne og derefter føres i ind i ovnen bagerst, og ud kommer et lækkert produkt, som vi også fik smagsprøver på.
Her er rigtig god plads på motorvejen.

12. marts 2013

Vi kørte de 1.000 km.  på betalings- motorvejen (AP7) ned gennem Spanien, og det gik nemt og problemløst, da stort set al tung trafik p.g.a krisen er flyttet over på de gratis veje, så vi i lange perioder havde motorvejen for os selv.

Flere  motorveje har af den årsag en dårlig økonomi, og nogle er gået fallit, men dog uden at vejene er blevet lukket.

Men nu er vi installeret i kendte omgivelser, hvor der også er mange ledige pladser, og mange af stedets privatejede feriehuse er sat til salg på grund af krisen. Det er en katastrofal udvikling (spansk syge) vi har været vidne til i de senere år, men som forhåbentlig snart retter sig igen.

Der er også fordele, som f.eks. en spansk mobil- internetforbindelse (Movistar) med et ubegrænset forbrug til 20 euro pr. måned. Den har vi taget til os - og det fungerer godt - og ikke mindst prisen er vi glade for.

Af andre positive oplevelser kan nævnes, at der pludselig stod et par kendte mennesker uden for vores dør. Det var odensianerne Lis og Boe, som vi mødte første gang på vores tur til Portugal, og fulgtes med over Gibraltar for at ende her på La Manga.

Sidst på ugen kommer der andre gode venner forbi, men mere om det senere.

Og så slutter vi med den sjove, som drejer sig om konens spidse næse, der har været stukket lidt for langt frem  i solen. Hun troede næsen blev smurt med en solstift (faktor 25), men her først på sæsonen havde hun i farten brugt en stift med læbepomade, som er rigtig god til at stege næser i.

Vi valgte også denne gang at bo i "højhuskvarteret", hvor vi er fri for høje skyggefulde træer.
Her sammen med Birgit ogJohn ved stambordet i den lokale restaurant.

16. marts 2013

Vi har jo været her på stedet flere gang, og tidligere beskrevet campingpladsen (Caravaning La Manga) og området vi befinder os i, så det vil vi undlade denne gang, og blot henvise til tidligere ophold.

Familien fra Rødkærsbro har været forbi os endnu engang, efter at have været i Gibraltar og hilst på aberne, og omkring Tarifa, som er Spaniens sydligste by . De er nu fortsat videre nordpå.

Vi har også haft et hyggeligt besøg hjemmefra, da Birgit og John lagde vejen forbi os. De opholder sig i perioder i Almunecar på sydkysten, hvor vi besøgte dem sidste år, og blev taget med på en flot tur op i Sierra Nevada bjergene.

Nu har de haft lejlighed til at stifte bekendtskab med et stykke af østkysten , og har overnattet på et af de utallige store og flotte hoteller på tangen. Selvom de er sejlere, har de i december været på en spændende rundtur i autocamper på New Zealand.

En god uge med masser af sol - og masser af hyggeligt samvær.

Udsigt til den lange smalle La Manga tange.
En hyggelig aften med Lis og Boe.

20. marts 2013

Lørdag lagde vi atter vejen forbi den lokale restaurant, hvor vi var sammen med Lis og Boe, som var kommet undervejrs med, at vi ud over at sætte os til bords, også kunne blive underholdt med ABBA’s kendte melodier i et andet lokale i bygningen.

På hjemvejen begyndte det at regne, og det blev også en våd og forblæst søndag, men mandag var det gode vejr tilbage, og ser ud til at vare ved så langt øjet rækker.

Det giver minder om (Sigrid Horne Rasmussen) en gammel revyvise ”Kammerat med solen”, som handler om livets gang, men også om at være bedste ven med himlen blå, og solen på den støvede vej.

Egentlig havde vi kun planlagt et ophold i 14 dage, men har forlænget det til d. 31. marts. Derefter kører vi op til Blanes - hvor vi vil bliver i april - inden vi påbegynder hjemturen den 1. maj.

Nogle rejser og andre kommer, og endnu engang er der dukket kendte ansigter op, og det er det golfspillende ægtepar Birthe og Poul Erik fra Holstebro, som vi har mødt tidligere, og som vinker til os om morgenen, når de kører ud til et af områdets mange golfbaner.

Selvom jeg har opgivet golfspillet, så husker vi selvfølgelig det daglige gymnastik og motionsprogram.

Birthe og Poul Erik - som nu er draget videre mod syd.
Lene og Gert med en stor og velsmagende Bacalao.

23. marts 2013

Vi har et stort SPAR supermarked, som ligger lige over for os, og med både  bager, slagter og grøntafdeling, og vel at mærke til butikskædens normalpriser, så her mødes vi alle hos købmanden.

Siden sidst har vi haft besøg af Lene og Gert, som også har udgangspunkt i Almunecar, men er nu på vej til deres sommerophold i Nordjylland.

Gert har bl.a. hjulpet med at få styr på vores nye spanske internetforbindelse, som har drillet os lidt med forudbetalingen, hvilket nok skyldes at teleselskabets personale ikke er specielt gode til dansk, men nu er der ved at være styr på det.

Vi har fået en uforklarlig revne i bilens forrude, som stille og roligt er vokset på vej herned, men holder pause lige nu. Den holder forhåbentlig de næste 6 uger, så vi kan vente med at få den udskiftet til vi kommer hjem.

Vores ophold har efterhånden udviklet sig til en ”gensyns-tur” , da det  sjovt nok er  tredje gang vi tilfældigt har mødt de seneste fire par, og hvad kan det ikke ende med?

Her laves bacon og scramblet æg - Supermarkedet i baggrunden.
Oldfruen kontrollerer rengøringen - og gi'r en smiley.

26. marts 2013

Selvom dovenskaben er ved at brede sig, har vi gennemført et større vaske -og rengøringsprogram, så det atter dufter godt i skurvognen.

Sammen med den spanske varme, er der igen dukket insekter op med store grønne vinger. De gemmer sig åbenbart i bilens mange sprækker.  Det oplever vi stort set hvert forår - og vi har da også indfanget adskillige - uden at vide, hvor de kommer fra. Med et foto af insektet fra i aftes, har vi besluttet at finde ud af, om småkræet er dansk eller spansk ?.

I disse dage forlader mange pladsen - og rejser hjem til påske -  efter et langt vinterophold på ca. 6 mdr. Der kommer naturligvis nye til - som bliver i kortere perioder hen over sommeren - indtil den hårde kerne igen vender tilbage til et nyt vinterophold.

Lørdag pakker vi og søndag morgen går turen nordpå, hvor vi har besluttet at gøre ophold på en ukendt autocamperplads i San Rafael del Rio. På nedturen måtte vi opleve, at vores foretrukne autocamperplads i Peniscola var nedlagt. Der er selvfølgelig andre pladser i byen, men nu er vi på udkik efter andre centralt beliggende overnatningsmulighed undervejs til og fra Sydspanien, og derfor satser vi på denne nye mulighed.

Indtil da holder vi påske her på La Manga med udsigt til sol og 25 gr. Her er påsken et par dage kortere end derhjemme, da Skærtorsdag og 2. Påskedag ikke er helligdage i Spanien, men det kan vi godt leve med.

Ved middagstid starter windsurferne dagen aktiviteter i Mar Menor (det lille hav) som året rundt aldrig er under18 grader. Den gule bygning i baggrunden er pladsens restaurant.
Guldøje som vi ser dem i aftenbelysning.

Insektet hedder - Guldøje.

Mysteriet om vores grønne insekt er opklaret, da beskrivelsen og ikke mindst farveskiftet mellem grøn og gul passer med vores iagttagelser.

Selvom de har været nemme at fange, og sættes uden for døren, er det åbenbart også den rigtige  fremgangsmåde, da kræet viser sig at være et lille nyttedyr, som lever i både Danmark og Spanien.

Beskrivelse - Chrysopa septempunctata

Er et lille spinkelt insekt med store grønne, gennemsigtige vinger og lange tynde fremadrettede antenner.  Guldøje lever op til sit navn, for dets øjne skinner faktisk som guld, hvis man ser dem i den rigtige belysning.

Den er almindelig i naturen, og flyver rundt om natten og jages ofte af flagermus.  I naturen overvintrer Guldøjer under bark, sten eller andre beskyttede steder som f.eks. i uopvarmede rum.

Når Guldøjen har gjort sig klar til vinterdvalen skifter den farve fra græsgrøn til vissengul.

Om foråret vækkes Guldøjerne af varmen og solen.

Hjælper du den ud i friheden har du sluppet et lille nytteinsekt ud, som vil sørge for at holde bladlusene nede den følgende sommer.

Det er så historien om vores blinde passagerer, som vi i flere år har transporteret mellem Danmark og Spanien.

Fra campingpladsen har vi en fin sti til motion, som går rundt i bugten og ud på den 22 km. lange tange.
Pladsens restaurant.

Søndag d. 31. marts

Efter 24 dage på La Manga, har vi her til morgen forladt stedet. Vi har nydt opholdet for 6. gang, og havde i går lørdag den varmeste dag under opholdet.

Efter dagens etape på 450 km., er vi nu endt på den overnatningsplads ”San Rafael del Rio” vi søgte, og hvor en overnatning kostede 8 euro + strøm. Beløbet bliver fratrukket regningen, hvis vi spiser på pladsens restaurant, og det gør vi selvfølgelig.

Pladsen ligger ude i det bare ingenting ca. 5 km. til byen San Rafael, men med en golfbane som nærmeste nabo.

Stedets koordinater:  N 40 34.030 – E 000 23.036

Campingvogne er i øvrigt ligeså velkomne som autocampere.

I morgen går turen videre mod Blanes, og de sidste 300km. har vi overstået først på eftermiddagen, så vi igen kan flytte ind i kendte omgivelser den næste månedstid.

Pladsen (50 enheder) ejes af et spansk/tysk ægtepar, og ligger 5 km. fra motorvejen 25 km. nord for Peniscola.
Britta og Inger overvejer nye rejsemål!

4. april 2013

Vi ankom planmæssigt til Blanes og La Masia, som så mange gange tidligere, og påsketrafikken gav kun små forsinkelser omkring Barcelona, så turen inkl. et par stop kunne klares på 4 timer.

Vi plejer at gøre holdt og foretage indkøb hos Liddle i byens udkant – det undlod vi denne gang – men havde glemt at tirsdag er en lokal helligdag, hvor alle forretninger holder lukket.  Vi har tidligere spurgt om hvad det er for en helligdag, men det har ingen hidtil kunnet svare på, derfor tog vi også en ekstra fridag, og må så handle ind senere.

Vi benyttede lejligheden til at reservere plads, da vi var her sidst, og bor nu på nr. 3 i den sædvanlige række med 5 pladser.  Inden vi riggede til blev bilen vasket og poleret, så nu er vi klar til et længere ophold.

Vi har også fået opdateret vores spanske mobile internetforbindelse, så vi for 20 euro har ubegrænset telefon og internet de næste 30 dage. Til sammenligning koster en tvivlsom trådløs internetforbindelse på de fleste campingpladser minimum det dobbelte, så udviklingen går heldigvis i den rigtige retning.

Det er også blevet til et glædeligt gensyn med vores tyske campingvenner Britta og Uli, som har været her et par uger, og nu er på vej sydpå i deres nye autocamper.

Britta og Uli’s gamle autocamper er blevet udskiftet med en ny Flair (Niesmann + Bischoff), og med en ny lille Smart på traileren. En flot ekvipage med en fantastisk teknik og super flot indretning.
Området med nye hytter og store nyplantede palmer.

7. april 2013

Vi har som bekendt været her flere gange, og også beskrevet byen, så i lighed med besøget på La Manga, vil vi heller ikke her fortælle meget om stedet, men lidt om de ændringer der er sket på campingpladsen.

På La Manga var der hundredevis af ledige standpladser, hvilket vi ikke har oplevet før, da det meste normalt er optaget. La Manga har derfor kun et problem, og det er blæsten, som kan være meget generende, selvom sol og varme kan opveje meget.

Her på La Masia går udviklingen i en anden retning, og vejret er da også lidt køligere end længere mod syd. Her er der nedlagt langt over hundrede standpladser til camping, og i stedet bygget feriehytter på arealerne af engelske og franske udlejningsbureauer.

I disse dage er vi omgivet af aflæssede feriehytter, som i flere omgange er ankommet på franske lastbiler, og bliver installeret på endnu et ryddet campingareal, som vi har set det i de senere år.

Campinggæsterne er nu samlet i et hjørne af pladsen, hvor vi også holder til, og hvor der lige nu er mindre end 50 standpladser tilbage, og som stort set alle er optaget her i weekenden.

Vi må se hvad fremtiden bringer, men vi har altid været glad for at være her og følt os velkommen, så mon ikke også der bliver plads til os i fremtiden.

Her er vi omgivet af hytter, som skulle være væk i løbet af weekenden, så vi kan få vores gode udsigt tilbage.
Urmageren skifter både batteri og urkæde.

11. april 2013

Hytterne omkring os er nu fjernet, og vi har fået vores udsigt tilbage. De tomme pladser omkring os er atter i brug, og som nærmeste nabo har vi igen fået et par kendte belgiske ansigter (cykelrytteren), som vi har været nabo med en 3-4 gange tidligere, og som bliver her de næste 2 måneder.

Mandag var der markedsdag på pladsen ved Strandpromenaden, som fra d. 1. april er fyldt op med sommertøj, og vi fik da også købt lidt af både det ”korte” og det ”ærmeløse”, men også nogle småting til køkkenet, og de sædvanlige flasker med duftevand, som den ene halvdel af os ynder at bruge.

Alt i alt en hyggelig dag på markedspladsen – og med nogle gode og fornuftige indkøb.

Vi sluttede hos en urmager, da jeg skulle have udskiftet batteriet i mit ur, og det kostede da også den formidable sum af 5 euro. Mens det stod på kiggede konen på et nyt ur, så vi uafhængig af hinanden kunne følge tiden, og hun fandt da også et med 30% rabat - så igen syntes vi at have gjort en god handel.

Den ugentlige markedsdag med de mange stande og boder, og ikke mindst masser af mennesker.
Byens fantastiske badestrand.

14. april 2013

Søndagstur på Strandpromenaden og i Parkområdet ved Lystbådehavnen.

Vi prøver med et lille slideshow herunder.

Strandpromenaden med byen varetegn i baggrunden.
Parkområde for enden af Strandpromenaden.
Frokostpause undervejs.
Områder med folkedans, som var afløst af en tegnekonkurrence for børn.
I parken havde nogle unge arrangeret deres egen dans.
Det daglige grøntmarked i den gamle bydel.

17. april 2013

Flere danske familier har været forbi på overnatning eller kortere ophold, og blandt dem et par familier vi har mødt tidligere.

Mandag morgen stod vi tidligt op - og fik sat vand over til endnu en varm dag - og umiddelbart efter drog vi på ”mandagsmarked”, og fik bl.a. indkøbt en ny livrem, da bukserne jo skal holdes oppe, selvom vi befinder os i de varme lande.

Ved samme lejlighed foretog vi indkøb på det lokale ”grøntmarked”, som ligger i en parallelgade, hvor områdets avlere udbyder produkter fra deres private drivhuse.

Vi var også forbi et af byens Apoteker, da indkøb her, er mere fordelagtige end derhjemme, og det uanset om noget er tilskudsberettiget. Regler og indkøbsmuligheder er noget anderledes end dem vi kender, men kan dog variere fra Apotek til Apotek.

Det hele blev overstået i formiddagens løb, så vi kunne komme hjem og holde siesta, og vi har måske også brug for at sidde lidt i skyggen, da spaniolerne er begyndt at spørge om vej!

Her er et indtryk af størrelsen af mandags-markedet med biler/boder i 2 rækker - og handelsgaden i midten.
Vejen op til Mercadona er udsmykket med grafitti.

21. april 2013

Vi slapper af og nyder tilværelsen, men en eller to gange om ugen går turen op over højdedraget bag os, som deler den gamle og den nye bydel.

Oppe på toppen ligger et af byens to ”Mercadona” supermarkeder, hvor vi henter kød og friske fisk, men ellers handler vi i det daglige i et mindre supermarked henne om hjørnet, og et andet lille supermarked om det næste hjørne, for her har de Fernet Branca.

Selvom her stadig fiskes (Sardiner og andre ukendte fiskearter), så er fisketorvet på havnen nedlagt, og derfor må vi op over bakken en gang imellem. Fiskemarkedet er et Mercadona varemærke, som vi også kender det fra andre steder på kysten.

Butikken her på pladsen er foreløbig kun åben i weekenderne, når de spanske fastliggere kommer på weekendophold, og ikke mindst dem der lejer hytter.

Vi benytter lejligheden til at få frisk morgenbrød lørdag/søndag, og ikke mindst at få slæbt nogle dunke drikkevand hjem, så vi har til kaffebrygning den næste uges tid.

Spaniolerne spiser masser af fisk, og her er vist et udsnit af Mercadonas fiskemarked med både friske fisk på is, og færdigpakket fisk i baggrunden. Bag os og ude til højre er der i øvrigt masser af frosne fisk.
Fra vores lille vej har vi god plads - og en fin udsigt.

24. april 2013

Vi har tidligere omtalt udsigten fra vores udestue, og her bidrager vi med et ekstra kig, som går hen over et tomt areal der bl.a. bruges til aflæsning af nye hytter, feriegæster og opholdsplads for store køretøjer.

For enden af arealet ses indkørsel ”Nord”, og det er i dette her hjørne af campingpladsen, hvor alle vi solhungrende udenbys campister holder til.

I den modsatte ende af campingpladsen har nogle franske, og engelske” Siesta” masser af udlejningshytter, som de i øvrigt selv administrerer, og transporterer deres gæster til og fra i egne busser.

Normalt er arealet foran os en tom plads, men bliver selvfølgelig også brugt, når alt andet er optaget. Det sker, at der dukker sjove selvbyggere og specielle køretøjer op, så vi får noget interessant at kigge på, og det gjald ikke mindst et ørkenkøretøj, som kom forbi på overnatning i sidste weekend.

Vi har lavet et lille "udsigts" slideshow.

Udsigt til Indkørsel Nord
Bus med feriegæster.
Parkering af store køretøjer.
En overfyldt weekend.
MC'er med dæk til ørkenkørsel.
Et af de mange salgssteder med bøger og blomster.

27. april 2013

I ugens løb er skytshelgenen Saint Jordi (Saint George’s) blevet fejret i Spanien, og det samler altid mange mennesker i gaderne. Den 23. april er en stor festdag - men ikke en helligdag - hvor man giver hinanden blomster, og mødes rundt i de smalle gader i den indre by.

Udover blomster (røde roser) er dagen altid forbundet med et stort bogmarked, hvor en del af overskuddet går til bestemte formål, og i år fokuseres der på et område indenfor kræftforskning.

Den mobile internetforbindelse levede desværre ikke op til forventningerne, og blev derfor skrottet for 3 uger siden. Betalingen med ugentlige overførsler fra vores forudbetalingskonto, har ikke fungeret omkring betalingsdagene, så vi blev trætte af ”løse” forbindelser.

Det har forresten ikke været den eneste internetforbindelse vi har haft problemer med, men ser frem til en bedre løsning næste gang.

Vi er så småt ved at forberede hjemturen, og nåede i sidste øjeblik at få Bacalao (torsk/klipfisk), som er nationalret her på den Iberiske halvø. Normalt får vi det på en restaurant, men denne gang kastede vi os ud i at lave det selv, og det lykkedes faktisk ret godt, og så på St. Bededag, som vi vidst er de eneste der fejrede her på stedet.

Her et billede af folkemængden i en af gaderne på Saint Jordi dagen.
Efter en afspuling, er pakkeriet hurtigt overstået.

30. april 2013

Vejret har været lidt køligt med regnbyger de seneste dage, men nu er solen tilbage, så vi har kunnet pakke tingene i tørvejr, og er klar til afgang i morgen formiddag.

Her på falderebet glæder det mig at kunne berette, at jeg er blevet klippet, og at min gamle barber stadig eksisterer. Bygningen var ganske vidst sat til salg, og er det stadig, men at skodderne til barbersalonen var trukket for skyldtes, at barberen havde taget sig en fridag, så alt er ved det gamle.

Desværre har et fransk par på plads nr. 1 mistet 2 cykler i nat. Den belgiske hund imellem os begyndte at gø, og det hørte vi i rækken, men ingen reagerede, så tyveriet blev først opdaget her til morgen. Udover nattevagten der kører rundt, er pladsen omgærdet af et 4 m. højt hegn med pigtråd på toppen, så enten må det være en cykeltyv fra pladsen, eller også må det være foregået i bedste Olsen bande stil.

På hjemturen følge vi den sædvanlige rute (t/r) med overnatning i Narbonne, Vignoles, Mosel, Göttingen og Åbenrå, og dermed slutter beretningen for denne gang.

Hasta la vista.

Ved udkørslen fra campingpladsen vajer det danske flag, selvom dansk/nordisk ikke er med på tavlen, men de ville meget gerne se os igen til næste år.
Din "Flash" afspiller har brug for at blive opgraderet

For at se denne side kan du klikke her for at hente den seneste version af "Flash" fra Adobe. Når installationen er overstået kan du vende tilbage hertil og se siden.

Hvis du ser denne besked selvom du lige har opgraderet Flash så prøv at lukke alle Internet Explorer vinduer ned, start op igen og kom tilbage til denne side.