PROVENCE 2006

Landskab i Provence - Sydfrankrig

Turen er planlagt til en rundrejse i det viste område på kortet.

Et af mange gamle slotte i smukke omgivelser.

Indgang til vinområde.

17-04-2006

Vi kørte ned igennem Tyskland i regnvejr, ligesom vi har prøvet flere gange tidligere, og fandt en dejlig campingplads i nærheden af Dijon, hvor vi havde udsigt til en stor sø.

Solen skinnede da vi ankom og folk sad i meget lidt tøj rundt omkring, så vi troede ligefrem, at vi havde fundet – ikke alene foråret – men måske sommeren, MEN i dag lørdag er solen udeblevet.

Selvom vi har været igennem Bourgogne området, så ligger vinmarkerne uproduktivt hen. Heldigvis havde de lidt vin tilbage fra sidste år, så vi har ikke lidt nogen nød.

Campingplads ved en sø.

Søudsigt fra restauranten.

21-04-2006

Efter påskedagene forlod vi Dijon, og kørte videre til Macon, hvor vi tog en enkelt overnatning hos et engelsk par, som ville prøve at være ejere af en campingplads i Frankrig.
Vi var den anden danske familie de havde haft besøg af.
Herfra kørte vi sydpå via Lyon med en overnatning på en plads lidt nord for Valence.

Campingplads på ø i Ardeche området.

Pont du gard akvadukt i 3 etager.

25-04-2006

Næste dag gik turen videre over Valence til Ardeche-området – nordvest for Orange – hvor vi fandt en fire-stjernet campingplads, som havde alt det vi har brug for, både en fin restaurant, supermarked, vaskeri og selv en opvarmet pøl – ganske vist udendørs – men når vejret er som i går og i dag ( 22 grader), er det ikke noget problem, så den skal nok blive brugt.

Porten til Ardeche.

L'Ardeche floden der svinger sig gennnem landskabet.

Den berømte naturbro Pont d'arc, som ligger ved byen Vallon-Pont-d'Darc.

Pont d'arc

Udsigt til Avignon fra campingpladsen.

29-04-2006

De sidste 3 dage har vi boet i Avignon (25 grader) på en campingplads ved Rhone floden lige over for Pavernes Palads, hvor den halve bro "Pont de' Avignon" (Broen i Avignon) ende ude midt i floden.
Avignon er en meget spændende by, som er gemt bag høje bymure.

Den halve bro i Rhone floden.

Paveslottet i Avignon.

Vi mødte de første danskere på hele turen, og det var helt rart at kunne forstå alt, hvad der blev sagt.vi tog af sted før planlagt – inden vi blev helt forblæste – da ”mistralen” er et ubehageligt bekendskab.

Landskab i Provence.

Landsbyen Le Barroux.

I landsbyen Le Barroux har vi tidligere besøgt nogle venner, og ikke mindst Mont Ventoux bjerget er et kendt varetegn ved indgangen til Provence.

Tårnet på toppen af bjerget Mont Ventoux.

Camping i slotsparken.

3-05-2006
Vi er nu kørt nordpå til Macon, hvor vi bor på en campingplads i en slotspark. Vi spiste på slottet i aftes – dejlig middag med snegle, bøf bourgogne, ost og is og lokal vin.

MEN vi har fået nogle andre temperaturer, men skidt pyt, for vi har fået meget sol, og al vores sommertøj er snavset, så nu kan vi bruge den anden og varmere del af garderoben.

Slotsbygningen med restaurant og butik.

Slottet i Dole

6-05-2006
Efter et par overnatninger går turen videre til Dole, som er Pasteur's fødeby, der ligger lidt øst for Dijon. Vi har tidligere besøgt byen - og boet i Inger's søster Birthe og hendes mand Mortens lejlighed på byens slot, som de har en andel i. Slottet er omkranset at floden Dobs, som løber gennem byen, og campingpladsen ligger lige overfor med udsigt til slottet

Parkering ved floden i Dole.

Autocamperplads.

9-05-2006

Efter et par dage kørte vi nordpå til byen Charms, der også ligger ved en flod med en autocamperplads, og som ligger ca. 40 km sydøst for Nancy.

Herfra starter hjemturen via Luxembourg og langs Mosel floden, som er beskrevet under bjælken Tyskland.

Autocamperplads ved floden i byen Charmes.