SPANIEN 2014

20. marts 2014

I den kommende weekend starter vi på en forårstur til Spanien, hvor vi vil opholde os de næste 6 uger.

Selvom vi er lidt senere på den i år, så glæder vi os til sol og varme, og ikke mindst til gensynet med flere kendte steder langs Middelhavskysten.

Endnu har vi ikke planlægningen helt på plads, da vejret også spiller ind i valg af opholdssted.

Her følger vi det spanske vejr:

Undervejs har vi 2 overnatninger i Tyskland i henholdsvis Göttingen og et sted langs Mosel floden. I Frankrig slår vi os ned for natten i byerne Beaune og Narbonne.

På 5. dagen kører vi ind i Spanien, og så melder vi os igen.

Stellpladsen i Piesport.

Træer i blomst udenfor vores vinduer.

26. marts 2014

Vi er nu ankommet til Spanien, og alt er gået planmæssigt.

Vi startede turen med en overnatning i Aabenraa Lystbådehavn, som nu har åben hele året. Derfra gik turen lørdag morgen mod Göttingen, hvor vi altid overnatter, og gerne benytter lejligheden til et besøg i stedets græske restaurant.

Søndag fortsatte vi til byen Urzig ved Mosel floden, hvor vi tidligere har boet, men måtte konstatere, at pladsen var nedlagt, så vi måtte finde en anden overnatningsmulighed.

Det gjorde vi i byen Piesport (N 49 52.360 – E 006 55.630), som var en flot plads med udsigt til floden, og de skrånende ”Piesporter” vinmarker på den anden side, som vi skulle op over da vi forlod byen.

Bageren dytter hver morgen (kl. 8.45), men vi havde fået dagens Wasa knækbrød med ost, da næste etape ventede forude, og undervejs skulle der tankes billig diesel i Luxembourg, og denne gang til kr. 8,37 pr. liter.

Opholdet i Beaune og Narbonne var noget forblæst, og i det hele taget var turen tværs over Frankrig en våd omgang med både regn og haglbyger.

Det dårlige vejr fortsatte fra morgenstunden, og forfulgte os til lidt syd for Barcelona, men så dukkede solen frem af disen, og har foreløbig været med os 350 km. nede i Spanien, hvor vi endnu engang er stoppet op i San Rafael mellem Tarragona og Valencia hos tyske Fritz, som driver en restaurant for campister, og har masser af plads til overnatning.

I morgen går turen videre sydpå mod Alicante.

Indkørslen til pladsen i Beaune.

Kort over Costa Blanca kysten.

29. marts 2014

Efter et solidt måltid i restauranten hos Spätzle Fritz, og med gratis parkering, måtte vi igennem endnu en nat med kraftig blæst. Vinden løjede dog af i løbet af formiddagen, og solen kom frem og fulgte os på dagens etape til Pilar de la Horradada, som ligger lidt syd for feriebyen Torrevieja og ca. 100 km. syd for Alicante.

Vi havde hørt om pladsen, som er beliggende i bynært område, og derfor besluttede vi, at vi ville køre til noget bedre og varmere vejr i syd, og er nu installeret på Camping Lo Monte (N 37 52.725 – E 000 45.945).

Det er en nyere og moderne campingplads med gode faciliteter, og med store åbne pladser uden skyggefulde træer. Her blive vi de næste par uger, og når vi har fundet ud af hvor vi befinder os, vil vi vende tilbage med en beskrivelse af omgivelserne.

Vi tester også et ny spansk /dansk TV kanal på turen, som vi senere fortæller mere om, da det indtil videre har fungeret problemfrit under forskellige ophold på den 3.000 km. lange tur.

Motorvej AP7 var som sædvanlig fattig på trafik, men det giver en ekstra sikkerhed.

Det gælder også når vi kigger bagud...

Udsigtstårnet "Torre de la Horadada" fra 1500 tallet.

1. april 2014

Vi har nydt vores første weekend her på camping ”Lo Monte”, som er en ny og moderne plads fra 2011, og den vender vi tilbage til senere.

Sommertøjet er fundet frem, og vi er rykket udenfor, hvor vi nyder sol og varme. Naboerne omkring os er svenskere, tyskere, hollændere og englændere, som alle har været her i længere tid. Et svensk par tager hjem på fredag , efter at have opholdt sig her på pladsen i 6 måneder.

Pilar de la Horadada ligger på Costa Blanca kysten mellem byerne Torrevieja og San Javie, og var tilbage i historien midtpunkt for uro og stridigheder p.g.a. sin placering midt i grænseområdet mellem den tids to kongeriger Murcia  og Valencia.

Udsigtstårnet er fra 1500 tallet, og blev opført for at befolkningen kunne holde udkig efter eventuelle fjender.

Området bestod i tidernes morgen af nogle få gårde og huse, og har i århundrede været landbrugsland, men er nu et udpræget turistområde med sit typiske middelhavsklima.

Byen har ca. 3.000 indbyggere, som i sommerperioden øges væsentligt, da her er et utal af moderne feriehuse i byens gader, og det vender vi også tilbage til.

Byen er beliggende på et lavt og fladt område - og campingpladsen ligger i den røde cirkel op til højre.

3. april 2014

Det var en rigtig beslutning at køre til Pilar de la Horadada, som er den sydligste by på den 200 km. lange ”Costa Blanca” kyst, hvor gennemsnits temperaturen er 18 grader, og med mere end 300 solskinsdage om året.

Her har solen skinnet siden vi kom, og det selvom der har været køligt og faldet store regnmængder omkring os. Lidt mod syd ligger ”La Manga”, hvor vi har opholdt os flere gange på denne årstid (se kortet), og derfor er vi bekendt med det gode klimaet i den her del af Spanien.

Vi har mødt 2 danske familier her, hvoraf en fra Fyn er begyndt at pakke sammen efter 6 måneder, men lader campingvognen stå til næste gang. Den anden familie er fra Djursland, og er på et kortere ophold i en af pladsens feriehytter.

Som vist på kortet ligger campingpladsen i den nordlige udkant af byen, og herfra har vi 500 meter til et stort supermarked i bymidten, og yderligere 500 meter til den gamle bydel og stranden.

Campingpladsen er ret ny og handicapvenlig i enhver henseende. Betjeningen er vedkommende og venlig, hvad enten man søger hjælp i receptionen eller besøger restauranten.

Her er selvfølgelig både en indendørs og en udendørs pool, og et veludstyret motionscenter, som er gratis til rådighed. Pladsen har også en butik, som dog først er blevet åbnet i dag torsdag, og kan forsyne os med de mest nødvendige ting,

Der er 12 pladser på hver vej, og dem er der indtil videre 12 af, alle med fast underlag og i 3 størrelser. Prisen er fra 15 til 18 euro pr. dag excl. strøm, som betales efter måler med 40 cent/kw.

Vi har en medium plads (12 x 8 m) til en pris af 16 €, og det giver en dagspris på kr. 130,- alt inkl.

Ankomst og reception.

Her er vores stikvej med 12 pladser

Området er fri for høje skyggefulde træer.

Motionscenter og restauranten i baggrunden.

Rødt ørkensand = blodregn.

6. april 2014

Siden sidst har vi haft en omgang natteregn, som næste morgen viste sig at være ”blodregn”, som det kaldes, når det indeholder rødt sand fra Sahara.

Fænomenet skyldes stormvejr i ørkenen, som sender masser af støv op i atmosfæren, og regndråber bringer det røde sand tilbage til os, som f.eks. her i Spanien, men det kan såmænd også nå helt til Danmark.

Vi kender godt fænomenet fra tidligere, og allerede næste formiddag blev bilen vasket, så vi atter kunne se ud af vinduerne.

Når vi traver ind til byen, er det gennem en moderne bydel med brede fortove, cykelstier og parkering i gaderne. Husene ligger på snorlige rækker , og vejene er beplantet med appelsintræer - og hvad er mere naturligt - da vi befinder os midt i et kæmpe område med appelsinproduktion, som strækker sig fra Valencia og hele vejen ned af kysten.

Lige nu står 80-90% af feriehusene  tomme, og tendensen er den samme i den gamle bydel ved havet, som egentlig kun består af et stort torv med et par enkelte butikker og nogle fortovsrestauranter.

Der er ingen strandpromenade, da alle veje ender blindt ved stranden, og skaber et lidt rodet gadebillede.

Strandområdet er lidt trist, og består af et par større badestrande på begge sider af byens lystbådehavn/udsigtstårn (se det store bybillede), samt et par mindre strande, som er opdelt at nogle klippefremspring.

Vi har nævnt byens supermarked, som er det eneste af sin slags i byen, så alt i alt har byen ikke meget at byde på, men sol og varme findes i rigelige mængder.

Byens torv.

Lidt mere af torvet.

Den ene strand - og den anden ude omkring pynten.

Et af de mindre lukkede strandområder.

Pladsens hyggelige restaurant.

9. april 2014

I dag er det 74 år siden Danmark blev besat af tyskerne, og forresten er det 200 år siden vi mistede Norge. Siden har vi heldigvis kun haft fredelige invasioner, og vi er på lignende vis draget ud på nye togter, men især til lande hvor klimaet er bedre end hos os selv.

Campingpladsen har været overfyldt hele vinteren, og mere end 100 har været på venteliste, så nu er der planer om en større udvidelse.

Opbruddet er i fuld gang, og mange er allerede på vej hjem mod nordligere himmelstrøg, inden en ny invasion starter til efteråret.

Nye kommer til, og i weekenden ankom flere spanioler, som i god tid har gjort klar til påskeferien, der er en stor højtid i Spanien.

Vi har selvfølgelig besøgt restauranten nogle gange, som også sørger for morgenbrød. Ja, det vil nu sige, at det er bageren der kommer med det, og stiller det udenfor restauranten. Vi er nogle morgenfriske, der ikke kan vente til åbningstiden, men dykker ned i sækkene efter en friskbagt baguett , og afregner senere i restauranten.

Den indendørs pool, motionscentret og restauranten ligger i samme bygning, så der er kort afstand mellem fornøjelserne.

De seneste dage har solen skinnet fra en skyfri himmel, og temperaturen har ligget omkring 30 grader, så vi går ikke langt på literen, og en lille sky vil være velkommen.

Bygning med indendørs pool, motionscenter og restaurant

En lille opvarmet indendørs pool.

Motionscenter med 10 forskellige maskiner.

Restaurantens terrasse.

Flot byggeri og appelsintræer i gaderne.

12. april 2014

Vi har de seneste dage kun bevæget os rundt i landskabet om formiddagen, alt andet har været for varmt, og derfor startede vi en morgen med at gå ned til havet, og fortsatte mod nord langs vandet og de forrevne klipper. Her var der etableret en flisebelagt strandpromenade på klippesiden, og den fulgte vi de næste par kilometer til nabobyen, hvor stranden synes bredere og mere tiltalende.

Det synes vi lige skulle med for retfærdighedens skyld, da afstanden er den samme fra campingpladsen til begge strande.

På tilbageturen gik vi igennem vores gamle bydel, som egentlig er ganske hyggelig, men stadig uden liv i gaderne, selvom der var åbnet endnu et par restauranter.

Vi var også på indkøb i byens supermarked, og blev overrasket over en ekstra gevinst hos slagteren, da der fulgte en gave med på 6 par kopper ved et køb på over 20€.

Da vi så kom til kassen, var der yderligere en gevinst på 3€, da vores samlede indkøb havde passeret 50€, så det var en rigtig god formiddagstur med både motion og rabat, og den vil vi gentage en anden dag.

Sidst fortalte vi om svømmehal, motionsrum og restaurant, og kan supplere med at der i vinterhalvåret bl.a. er aktiviteter som svømning, yoga, gymnastik og linedans, som vi alt sammen kender fra La Manga, og som er overført hertil med de mange, som har valgt at flytte vinterhiet hertil. Vi har allerede registreret, at her er mange svenskere, som tidligere har opholdt sig på La Manga.

Men nu lakker det mod enden, da vi har besluttet at vende næsen mod nord på mandag, og tager sikkert igen en overnatning hos Fritz i San Rafael, og derfra videre til Blanes for at holde påske.

Strandpromenaden til nabobyen.

Den større og bredere badestranden.

Byens supermarked.

Vi laver skam også mad.

Og vi spiser den med største fornøjelse.

Restaurant og overnatningsplads hos Spätzle Fritz.

15. april 2014

Vi forlod som planlagt Pilar de la Horadada mandag morgen, og efter en overnatning undervejs, er vi er nu blevet godt installeret på camping ”La Masia” i Blanes, og her bliver vi foreløbig måneden ud.

Turen forløb godt, og vi glæder os til et ophold i kendte omgivelser, og til en mere human temperatur (23), som normalt vil være 5-10 grader lavere end i syden.

Vi havde i god tid reserveret plads, da alt normalt er optaget i påskeferien. Mange spanske familier og især børnefamilier tager ud og fejrer særlige begivenheder, og påsken er en særlig spansk højtid, som bliver fejret på alle måder.

Nu ser vi frem til nogle hyggelige påskedage.

På kortet ses den 2 x 800 km. lange (op og ned) tur langs Middelhavskysten.

Hovedindgangen til stuehuset.

18. april

Når andre flytter ind i deres lejlighed, så flytter vi ind i vores stuehus, som ”La Masia” betyder på dansk. Her er vi trygge, og kender de fleste medarbejdere fra vores første besøg for snart 10 år siden. Vi fik selvfølgelig vores sædvanlige plads, som er i en lille række på 5 enheder.

Denne gang fik vi den første plads i rækken, og vores nærmeste nabo er et belgisk ægtepar, som vi har mødt flere gange tidligere, og denne gang har vi byttet plads. De øvrige er en englænder, spanioler og en franskmand.

Over for os er der et tomt areal, hvor store autocampere og andre kan parkere under et kort ophold, og der stod pludselig et kendt køretøj - en såkaldt ”van” - der tilhørte Lene og Gert, som vi har mødt adskillige gange tidligere. De bor i Almunecar på sydkysten, og har taget et par dages ophold, inden turen går videre til et sommerophold i DK.

Lene har talent som maler, og havde lige haft en udstilling i hjembyen, og derfor fik vi lige en kærkommen lejlighed til at se nogle af hendes spændende malerier.

Inden de tog videre var vi forbi vores hemmelige restaurant, som de aldrig har besøgt, og som de syntes var et spændende og anderledes sted. Vi var som altid de eneste turister i en fyldt restaurant, og fik som sædvanlig 4 retter mad og fri vin til 10,50€ pr. person.

Nu må vi se hvad påskedagene ellers byder på af overraskelser.

Her kunne vi pludselig se over til hinanden.

Et af Lene's malerier med mange finurlige detaljer.

Besøg i den hemmelige restaurant.

Værtsparret i udekøkkenet.

20. april

Vi har haft nogle hyggelig og afslappede påskedage, og der har været liv og glade dage omkring os. Her er masser af mennesker, og ikke mindst fordi påskeferien er forlænget med yderligere et par dage, da både 2. påskedag og tirsdagen er ekstra helligdage, men kun her i Catalonien.

Efter et godt naboskab for 4 år siden, er vi igen stødt på Susanne og Jørn, som nu er blevet gamle nok til at køre rundt og holde ferie hele året.

I 2010 var de på en prøvetur for at finde ud af om det var noget for dem, og nu er de så ude på deres første rigtige tur, som fortsætter ned langs kysten, og måske gør holdt hos både Spätzle Fritz og i Pilar de la Horadada på vej mod syden.

Vi har været ovre hos dem, og smagt den gode mad, som de fremtryller på deres røde Weber grill. Vi tog dem så med på vores hemmelige spisested, hvor der igen var så meget run på, at flere ventede ude på gaden, indtil der blev et bord ledigt.

Igen havde vi fornøjelsen at være de eneste turister på stedet, og derfor forbliver det fortsat en hemmelighed.

Susanne og Jørns berømte "bagende" med børnebørnene.

Strandpromenaden i flot påskevejr.

23. april

I 2011 beskrev vi den spanske påsketradition med optog, processioner og de fantastiske kostumer, som er med til at gøre den spanske påske til en fest over alle fester.

Nu er det hele overstået, og vi har igen fred og ro omkring os.

Vi har også tænkt på vores tyske ven Uli, som desværre døde af kræft nogle få måneder efter, at vi i foråret 2013 boede her ved siden af hinanden, og hyggede os som så mange gange før. Tankerne går også til Britta, som mistede sin mand og rejsekammerat, da livet i autocamperen var til stor glæde for dem begge.

Pladsen overfor os har her i påskedagene været optaget af 3 franske familier, som på det nærmeste har etableret en indiansk vognborg omkring børnenes telte.

Lige bag den yderste bil til højre anes en trappe og et par hvide lamper, og her er der lavet en gennemgang til et nyt område, hvor der udenfor pladsen er etableret flere sportsaktiviteter og bar etc.

Vi har fået den daglige motion med traveture op og ned af Strandpromenaden, hvor mange mennesker har været på vandring i påskedagene.

Den franske vognborg - og den skjulte udgang til det nye sportsområde.

25. april

Dansk TV på rejsen.

Vi har været glade for at se DR1 og DR2 via parabol i næsten 10 år, men nu er det slut, og nye muligheder skal afprøves. Spanske Radio Solymar/DR Syd har medvirket til en kontakt med en ny spansk leverandør - Danelca - som har en ”Box-tv” løsning via internettet.

Vi hoppede med på den nye mulighed, og fik de samme betingelser som hos Radio Solymar, og dertil en ekstra valgfri dansk kanal - som blev TV2.

Nu er vi så begyndt at se TV via en mobil internetforbindelse, og har været meget spændt på om det overhovedet kan lade sige gøre, da forbindelsen skal være stabil og have en minimums hastighed på 2 Mbit.

Vores udgangspunkt er en trådløs router, så vi kan koble alt vores maskineri op på den samme forbindelse, og det gælder også TV. Vi har i nogle år benyttet et simkort fra Vodafone - Italien, og det har vi brugt på turen, da det kan anvendes på tværs af Europas landegrænser.

Prisen er 3€ pr. døgn inkl. 500 MB data, som rækker til at se dansk TV i ca. 3 timer.

Når den daglige TV tid er opbrugt, eller det samlede månedlige forbrug er nået op på 10 GB, sænkes hastigheden automatisk til 32 Kbit., men der er stadig en forbindelse til rådighed døgnet rundt, som slutter 23.59.

Vi har haft flotte TV billeder/lyd under hele turen, men der har dog været en enkelte undtagelser, og det var i Pilar de la Horadada, hvor der var så mange udfald, at vi til sidst opgav at se dansk TV.

I Spanien er det Vodafone der leverer signalet, som har en gennemsnitlig hastighed på 8 Mbit.

Det kan altså godt lade sig gøre at se mobilt TV, men med forbehold for svage dækningsområder, som vi også kender det derhjemme.

De fleste campingpladsers internetløsninger er ikke brugbare, da de er særlig belastet i aftentimerne, hvilket betyder at hastigheden typisk ligger et stykke under 1 Mbit.

Det var historien om tv modtagelse via trådløst mobilt internet.

Men vi har allerede besluttet, at vi til efteråret afprøver en ny TV løsning, hvor vi vil teste muligheden for at medtage alle 50 TV-kanaler fra vores private bopæl. Mere til den tid.

Routeren med simkort i teknikrummet

Box-tv modtageren er placeret på tv ophænget.

Her males i flere rækker.

27. april

Vi har haft en dejlig weekend med sol om dagen og regn om natten, og det er jo egentlig en god fordeling.

Fredag var vi på det lokale grøntmarked,  og vi fik også fyldt noget i køleskab og fryser, så vi kan klare os de næste dage. Der blev også tid til et besøg hos barberen, men ikke til at komme forbi et kinesisk varehus med isenkram, som er kommet til byen siden sidst, men det når vi nok i næste uge.

Lørdag gik turen til parkområdet mellem strandpromenaden og lystbådehavnen, hvor flere hundrede skolebørn deltog i en tegne/male konkurrence. Undervejs fik vi en spansk omelet og et stort krus øl.

Søndag gik vi som sædvanligt til musik og dans, troede vi, men pladsen var optaget af flere børneorkestre, som spillede til afslutning på en kreativ weekend for byens skoleelever.

Den øvrige del af pladsen var spærret af, og fyldt med tilskuere og en masse deltagere i en” iron man” konkurrence. Hele den gamle bydel var ligeledes lukket for trafik, så konkurrencen kunne afvikles indenfor byområdet.

Det har været en aktiv weekend for mange mennesker, og også for dem der skal rydde op, så pladsen er klar til det store marked i morgen mandag.

Pladsen med de mange aktiviteter, og mandags marked.

En enlig "iron man" på vej i mål.

Ungdommens musik på plads ved byens danseplads.

Bag dansepladsen ligger en park ned mod lystbådehavnen.

Et kig op over byen fra lystbådehavnen.

Gå aldrig i for små sko!

30. april.

Nu rinder april måned ud, og den har ikke været så ringe endda.

Mandag var vi på markedspladsen, og fik også handlet lidt. Konen fik som sædvanlig købt duftevand til det næste års forbrug, og jeg et par nye travesko.

De gamle sko havde givet mig en vabel yderst på den ene storetå. Jeg kom i tanke om, at en god ven har berettet, at hans fødder stadig vokser, og derfor besluttede jeg at skifte fra str. 41/42 til str. 43, så nu er der god plads til vablen, men også taget højde for at fødderne måske begynder at vokse… og sådan har jeg slået to fluer med et smæk.

Ellers har den stået på storvask og rengøring, så vi er klar til den sidste uges ophold i Spanien.

Det er ikke et gedemarked - selvom det er sådan ud – når vi bevæger os rundt på markedspladsen.

Døren - der var gemt bag den franske vognborg.

3. maj

Vi bor ved den ene af campingpladsens 2 hovedveje, hvor vi har det store overblik, og her har alt åndet fred og idyl de seneste dage, da mange turister nu er på vej hjem.

Men pludselig kom der gang i stuehusets svingdøre, da masser af spanske børnefamilier væltede ind på pladsen, og tog ophold i de mange feriehytter, så nu har vi atter liv omkring os.

Udover at torsdag d.1. maj er en fridag (Fiesta del trabajo), er fredag en regional helligdag, så det giver jo en lille spansk miniferie.

Udover de nationale helligdage, er der flere lokale og regionale helligdage i løbet af året, som ikke fremgår af nogen oversigt, men pludselig er der en ekstra fridag i et eller andet lokalområde.

Lidt af det store sportsområde bag den lukkede dør - og med en bar og en røde kors station midt i området.

Restaurant La Masia.

4. maj

Vi vil slutte turen for denne gang.

Der er nu pakket og gjort klar til afgang, og vi overnatter de samme steder som på udturen.

Hasta la vista

Campingpladsen har 2 spisesteder - her er det pool baren.