NAPOLEONSRUTEN 2013

10-13. sept. 2013

Efter en overnatning i Aabenraa Sejlklub krydsede vi næste morgen den tyske grænse - og fortsatte af A7 til Göttingen, hvor vi altid plejer at overnatte, men  p.g.a byfest var alt optaget, så vi endte lidt sydligere på en speciel campingplads i byen Hann. Münden  (N51 25 00.6 – E009 38 50.6). Autocamperplads med 20 pladser, og er beliggende på en grøn ø – Grüne Insel  - hvor floderne Fulda, Weser og Werra mødes. Der er 3 min. gang til centrum, som har en gammel bydel med 700 bindingsværkshuse, borge og et berømt klokkespil på byens rådhus.

Her blev vi et par dage, da byen var lidt ud over det sædvanlige.

Hvor turen ender er foreløbig uafklaret, da vi oprindelig havde en aftale om at mødes i Spanien med vores skotske og tyske venner - som flere gange tidligere - men de har begge måttet meldt fra p.g.a sygdom, og derfor har vi valgt en kortere tur på 3-4 uger.

I morgen kører vi videre til Mosel floden.

Campingpladsen og autocamperpladsen er adskilt, men har fælles reception, og flot beliggende på den lille ø.

Broen over floden til "Grüne Insel", hvor der også er en sluse.

Rådhuset midt imellem de mange velholdte bindingsværkhuse.

En af de mange gader med bindingsværkshuse.

Et lille vandfald i en af floderne med byen i baggrunden.

Her er en turbåd på vej gennem slusen.

Pladsen på landtangen "Deutsches Eck".

14-15. sept. 2013

Efterhånden er det blevet en fast rutine, at vi altid lægger vejen omkring Mosel. Vi elsker naturen og stemningen omkring floden, også selvom det denne gang er i øs-pjask regnvejr. Vi havde bestemt os for 2 overnatninger, hvoraf den ene var planlagt til landtangen ”Deutsches Eck” i Koblenz, hvor Mosel løber ud i Rhinen, men vejret gjorde at vi fortsatte 75 km. længere nede af floden, hvor vi overnattede på en anden kendt autocamperplads i byen i St. Aldegund (N50.08025 – E007.13142) med parkering lige ned til floden, og hvor vi senere på aftenen får besøg af en opkræver, som ønsker 6 euro for opholdet.

Vejrmeldingen har overbeviste os om, at det hele ser bedre ud i Sydfrankrig - så det er nu endemålet!

I morges regnede det stadig langs Mosel flodens sidste 50 km. til Trier, men der var lidt ophold mellem bygerne på vores vej gennem Luxembourg og et god stykke ind i Frankrig.

Men da vi nåede frem til et andet kendt overnatningssted i landsbyen Vignoles (N47.02776 - E004.88332) ved vinbyen Beaune midt i Bourgogne distriktet kom solen frem, og nu sidder vi ude og får et glas ovenpå dagens strabadser.

Desværre er det et glas papvin fra Brugsen derhjemme, men det skal vi nok få lavet om på.

I morgen fortsætter vi mod Alpernes hovedstad Grenoble!

Her holder vi første række i St. Aldegun med plads til ca. 60 campere - og byens restauranter lige bag os.

Bakkerne er lidt høje i Frankrig.

16-18. sept. 2013

Via Lyon ankom vi planmæssigt til Grenoble (A48), og passerede byen på en ydre ringvej inden vi drejede af til Napoleonsruten (N85), som vi vil følge ned til Middelhavskysten, hvor Napoleons udgangspunkt var fiskerlejet ” Golfe Juan” mellem Antibes og Cannes, og det var her han i 1815 startede sin erobringstogt.

Vi er ganske vist startet i den modsatte ende, og efter at være kørt ind på den 325 km. lange rute, oplevede vi de franske alper, som startede med en voldsom stigning og mange skarpe sving, og så gik det ellers op og ned de næste 50 km., hvor vi slog lejr for natten på en (camping cheque) plads ”Le Belvedere de L’Obiou” (N44.87597 - E005.83805), som ligger smukt med udsigt til det 2.790 m. høje L’Obiou bjerg.

Næste dag kørte vi 120 km. gennem hyggelige provencalske småbyer, inden vi nåede frem til Gap, som er en større by og handelsplads midtvejs på ruten. Desværre var P. forholdene i byen kaotiske, så vi valgte at finde et andet sted at købe forsyninger.

Gap ligger i en dal, så det gik bare ned af bjergsiden med mange hårnålesving, men derfra og videre var det lige ud af landevejen, indtil vi nåede en rundkørsel hvor en motorvej starter, og her fulgte vi D1085 (Napoleonsruten) videre frem mod endnu en stor rundkørsel, hvor der lå et stort butikscenter med et Super-U varehus med masser af parkeringspladser.

Vel tilbage i rundkørslen, hvor man igen får et tilbud om at køre ned på betalingsmotorvejen, fortsatte vi af Napoleonsruten (D1085/4085) de næste ca. 20 km.  til endnu en (Camping Cheque) campingplads ”L’Hippocampe”  i  byen Volonne (N44.10527 – E00601575). Her skinner solen fra en skyfri himmel og 20 gr. - så her bliver vi en ekstra dag - og kører videre til Castellane på torsdag.

L’Obiou bjerget.

Smukke landskaber undervejs.

Byerne vi har passeret igennem er både velholdte - og mindre velholdte.

Endnu et flot landskab.

Typisk vejstrækning.

Her bor vi i den sølvfarvede plet midt i billedet.

19-20. sept. 2013

Under opholdet i Volonne fik vi fejret en fødselsdag, og denne gang med et glas Bourgogne vin.

Efter et par dage i solen, er vi nu igen ude i bjergrigt terræn, og nåede op i 1145 m. højde, inden det igen gik nedad mod Castellane. Byen har flere campingpladser, og endnu engang tjekkede vi ind på en Camping Cheque plads, hvor vi har fået en ledig plads i solen på Camping Internationale (N43.85926 - E00649880).

Byens varetegn er et kapel (La Chapelle Notre Dame du Roc) som ligger på en 200 m. høj klippetop. Byen har ca. 1500 indbyggere - et hyggeligt torv i centrum - og flere restauranter og indkøbsmuligheder. Solen skinner fortsat fra en skyfri himmel, så vi bliver også her et par dage.

Castellane er i øvrigt et godt udgangspunkt for en afstikker til ”Gorges du Verdon”-  eller Grand Canyon du Verdon. Vi er advaret om smalle veje og store stigninger, så vi vil vælge den rute der passer bedst til os.

Bjergkørsel på klippehylder rundt om bjergene.

Landskab med småbyer i bjergene.

En nyere bjergby på solsiden.

En af de mange gamle bjerglandsbyer.

Smalle og hyggelige veje.

Indkørsel til Castellane med kapellet i sigte.

Campingpladsens restaurant.

21-22. sept. 2013

Solen skinner stadig fra en skyfri himmel (26 gr.), så vi har valgt at blive yderligere et par dag i det flotte vejr, og derfor bliver der også plads til nogle ekstra billeder. Selvom vi kun har en travetur på 2 km. til byen, har vi nydt godt af, at campingpladsens butik og restaurant stadig har åben, selvom de normalt lukker  15/9. Om det er p.g.a. os, det flotte vejr, eller ekstra udlejning af pladsens utallige hytter ved vi ikke, men campingpladsen lukker under alle omstændigheder ved månedens udgang.

På Torvet er der lørdagsmarked, og lige uden for campingpladsen et Citroen Museum, og en gratis travetur op til kapellet på den flade bjergtop kan man også tilbyde, så vi har da lidt fornøjelser.

Der er som sagt flere campingpladser, autocamperpladser og dertil et par offentlige P. pladser i midtbyen, som også er åben for overnatning af autocamper. Der er ingen faciliteter, men til gengæld er det gratis, og med en hyggelig by lige uden for døren.

Vi må se hvad morgendagen bringer..

Sol og varme - det er sagen.

Indkørsel fra nord med supermarked, brændstof og parkering med overnatningsmulighed.

Mod centrum (150 m) med endnu en parkeringsmulighed med overnatning til højre.

Byens Torv med udsigt til kapellet.

En af gaderne med de mange restauranter.

Udsigt over byen fra campingpladsen.

Overnatning i Maxime. (N43 19 00.6 - E006 37 49.2)

23-25. sept. 2013

Efter nogle feriedage er vi atter på ruten, og den nye dag bringer mange op- og nedture, da dagens program er endemålet ved Middelhavskysten, og en afstikker til Grand Canyon du Verdon.

Ved byens Torv starter vi med at dreje ind på D952, men opgav at køre videre på den smalle vej, da en autocamper og en lastbil foran os havde store problemer med at passere hinanden, så vi bakkede ind i en privat indkørsel, og konstaterede at det ikke var vores vej - hvilket vi allerede var lidt forberedte på – så vi valgte en sydligere rute til kløften.

Vi fortsatte ca. 10 km. på Napoleonsruten til en rundkørsel, hvor vi drejede ind på D44/D21 mod byen Cops, hvor vi kørte ind på D955, som går ud mod Verdon kløften, og hvor vi senere mødte D952. Der er en Nord og en Syd rute – som af franskmændene kaldes venstre (gauche) og højre (droite) - som begge giver et flot udsyn over et varieret landskab. Kløften er ca. 20 km. lang, hvor floden skærer sig ca. 700 m. ned i klipperne. Kløfter er der mange af i Frankrig, men denne her er den dybeste og mest imponerende- og ikke mindst beliggende i et flot naturområde..

Inden vi vendte tilbage til Napoleonsruten foretog vi en afstikker til Bargemon (D19), men havde valgt en uhensigtsmæssig smal gade ind i byens centrum, så vi måtte vende omkring et imponerende træ, som skyggede for fortovsrestauranternes gæster. Det lykkedes - og vi forlod skyndsomt byen igen.

Vel tilbage på Napoleonsruten ventede der flere trafikale prøvelser i både Grasse og Cannes, og den campingplads vi kørte efter var lukket. Vi var nu ved Middelhavskysten, og det endte med, at vi fik den sidste plads på en autocamperplads i byen Ste-Maxime (lige over for Mac Donald), hvor vi nu sunder os og har i mente, at Napoleonsruten også kræver tålmodighed.

I morgen går turen mod Avignon.

Her kan man se ruten på det næste bjerg.

Udsigten til Pavepaladset og den halve bro.

26-27. sept. 2013

Vi er nu nået til Avignon, og har med glæde konstateret at mistralen har lagt sig. Vi havde ellers fået et vink om, at den har været temmelig kraftig på det seneste. Under vores sidste besøg drev den os ganske enkelt ud af byen, men lige nu er der ikke en vind der rører sig, og det gode vejr ser ud til at fortsætte, indtil  vi begynder hjemturen midt i næste uge.

Vi har indlogeret os på Camping Bagatelle (N43.95433 – E004.79918) - som ligger tæt på byens centrum - og lige ud til Rhone floden, hvor vi har en fantastisk udsigt til Pavepaladset på den anden side.

Vi har som nævnt tidligere besøgt byen, og ville gerne endnu engang opleve den historiske by bag de gamle bymure, og som er opført på UNESCO’s liste over verdensarv. Byen har ca. 90.000 indbyggere, og er en rigtig hyggelig og spændende by at gå rundt i. Hovedgaden/strøget er kilometer lang - og rundt i gaderne ligger den ene restaurant efter den anden.

Masser af mennesker kommer for at opleve seværdighederne, og ikke mindst det store pavepalads i en kulturby med verdens største gotiske bygningsværk, som blev påbegyndt af den franske pave Clemens V for mere end 700 år siden.

Dertil kommer resterne af den oprindelige St. Bénezét bro, som blev ødelagt og halveret efter flere oversvømmelser, men engang har forbundet begge sider af floden.

Her bor vi bag det store træ til venstre, og har en kort travetur over broen til byporten.

Pladsen har bl.a. 2 restauranter lige indenfor porten.

28-30. sept. 2013

I en periode på omkring 75 år residerede paverne i Avignon, og pavepaladset blev opført i årene 1317-1333. Det var dog begrænset hvor meget slottet blev brugt, og da paverne flyttede tilbage til Rom overgik det til ærkebiskoppen i Avignon, men ingen var særlig interesseret i slottet, som efterhånden forfaldt.

Under religionskrigene i 1500-tallet nedbrændte dele af slottet, som siden har været betragtet som en slotsruin, hvorfra mange fjernede sten til byggeri ude i i byen, som på det tidspunkt havde eksisteret i flere hundrede år.

Den danske ærkebiskop Jens Grand, som var mistænkt for at samarbejde med Marsk Stig, der menes at stå bag mordet på Erik Klipping (1286) i Finderup Lade ved Viborg, blev senere ærkebiskop i Lund og Bremen, efter at være faldet i unåde hos kongen, og endte sine sidste leveår (1327) ved pavehoffet i Avignon.

Med disse afsluttende bemærkninger tager vi snart afsked med Avignon - og sætter kursen mod Viborg.

Vi bor ude på en ø (Ilse de la Barthelasse) i Rhone, som er på 700 hektar, og en af de største flod øer i Europa.

Ulla Brita og Laurits er her med i en reklame for campingpladsens vin "Camping Bagatelle"

1-2. okt. 2013

I weekenden mødte vi et par danske familier, som begge på forskellig vis har haft tilknytning til Viborg.  Og det skete også mandag, da vores gode venner Ulla Brita og Laurits lagde vejen forbi.

De opholder sig lige nu i deres andelsforening ”huset” i Le Barroux, som vi var forbi under hjemturen fra ”Spanien 2012”, og dengang mødte andre gode venner i bofællesskabet.

Det er altid hyggeligt at mødes i det fremmede, og vi indledte da også denne tur med at oplyse, at vi skulle mødes med nogle venner i Spanien, men at det blev aflyst p.g.a sygdom.

Vi har nu modtaget denne triste meddelelse, at vores tyske ven Uli er afgået ved døden. Vore tanker går til Britta, som har mistet en fantastisk mand og rejsekammerat, da livet i autocamperen var til stor glæde for dem begge.

Vi mødtes sidst i foråret ”Spanien 2013”, hvor vi som altid havde nogle hyggelige stunder, og fik præsenteret deres nye autocamper af en glad og storsmilende Uli, som også havde mange planer for fremtiden, men sådan skulle det desværre ikke være.

 Vi slutter rejsebeskrivelsen for denne gang, da vi i morgen kører tilbage over broen, og med de sædvanlige overnatninger under hjemturen

Kort over rundturen i Frankrig.