SPANIEN 2015

Efterårsturen går til Spanien, og som vor mand på muldyret, vil vi også bevæge os i et roligt tempo, og tage tid til at nyde turen undervejs.

8. okt. 2015

Efter en god tur med flot efterårsvejr ned gennem Tyskland, Luxemburg og Frankrig, er vi nu på 5. dagen ankommet til Spanien, hvor der er sol og 24 grader.

Foreløbig er vi endt i byen Salou, som vi ikke tidligere har besøgt, og som ligger lidt syd for Tarragona - og ca.100 km. syd for Barcelona.

Vi bor på Camping Sanguli Salou (N 41 04.547 – E 001 07.075), som ligger i byens centrum.

Vi vil nu bruge weekenden til at se nærmere på omgivelserne.

Den ene halvdel af Strandpromenaden (Paseo) ud forbi byen og pynten - og den anden bag os mod Cambrils.

11. okt. 2015

Ved et nærmere eftersyn viste det sig, at vi alligevel ikke bor midt i byen, men midt på en 15 km. lang Strandpromenade.

Men det føles alligevel som midt i byen, da der er forretninger, barer og restauranter i begge retninger.

Byen ligger i den nordlige ende, og efter en frisk travetur var vi i byens centrum, som vi skal have udforsket nærmere.

Det er en rigtig ferieby med mere end 250 hoteller og overnatningssteder, som alle ligger langs Strandpromenaden, og som i øvrigt fortsætter ind i nabobyen Cambrils i den sydlige del.

Campingpladsen har mange faciliteter, og her er plads til mange hundrede enheder, men lige nu er der ledige pladser, da der lukkes ned for vinteren den 1. november.

Der er masser af soldyrkere i bugten på vej mod byen...

14. okt. 2015

Der har været lidt problemer med internettet og at uploade de store billeder, men nu skulle det være løst.

Vi har været på rundtur i byen, og stiftet bekendskab med byens mange torve, pladser og forretningsgader, og synes faktisk at Salou er en hyggelig by.

Byen har ca. 28.000 indbyggere, men i sommerperioden er det nok dobbelt op.

Ankomst med reception og butikker.

17. okt. 2015

Vi nyder det gode vejr, og det ender nok med, at vi bliver hængende her de næste par uger.

I dag blev jeg klippet, men af en damefrisør, og prisen var 20 euro. Jeg plejer at betale 7 euro, men uanset prisen, så er det dæleme billigt.

Vi har en halv times travetur til byens centrum, og har da også været på rundtur, og mere er i vente.

Selvfølgelig har vi været rundt på vores store campingplads, hvor der er restaurant, barer, supermarked, bager, take away, og sågar en lægeklinik, så vi er i gode hænder.

Selvom vi kun bor et stenkast fra Middelhavet, har campingpladsen 3 store pool områder, sportsbaner og motionscenter, så egentlig har vi ikke brug for byen, men det er en hyggelig tur langs havet, og så får vi tillige noget motion.

Campingpladsen.

Pool 1 og restaurant.

Her bor vi tæt på det hele.

19. okt. 2015

Vi har haft en fredelig og afslappet weekend, og bl.a. besøgt pladsens flotte restaurant, hvor der var musik og underholdning.

Der bliver også pyntet op til Halloween i den kommende weekend, hvor der ventes mange børnefamilier, og det vil nok give lidt ekstra liv på pladsen.

Indtil da vil vi se nærmere på byens seværdigheder.

21. okt. 2015

Vi er i en rigtig ferieby, og det ses tydelig, når vi går i byens gader med masser af hoteller og restauranter. Selv om byens centrum trækker, så er der altså masser af by på begge sider af campingpladsen, så turen til centrum er et ekstra udflugtsmål.

Byen har ingen historiske monumenter, men er en moderne by med brede Boulevarder, parker og torve, og ikke mindst den kilometer lange Rambla.

Ramblaen med parkområde til begge sider, og strandpromenade og Middelhavet til venstre.

Flotte er de – alderen taget i betragtning.

24. okt. 2015

Vi har ganske vist skrevet, at byen ikke har historiske monumenter, men der findes noget der ligner, nemlig en halv snes gamle oliventræer, som har mere end tusinde år på bagen, og står i midterrabatten på en Avenue i byens udkant.

I dag lørdag og i morgen søndag holder campingpladsen sin egen Halloween fest, hvor der er pyntet op over alt, og mange spanske børnefamilier er ankommet til begivenheden.

Andre af pladsens gæster er i gang med at pakke sammen, og dem vil vi snart følge…

San Rafael del Rio.

27. okt. 2015

Vi har nu forladt Salou, og har vendt næsen mod syd, hvor vi har taget ophold hos Spãtzle Fritz og datteren i San Rafael (N40 34.507 - E000 23.605), som vi tidligere har omtalt, og ikke mindst for restaurantens gode mad.

Vi fulgte hovedvej N340 ned langs kysten, og fik undervejs tanket gas, så vi kan klare os, hvis der bliver køligt i morgentimerne.

Indtil videre har vi haft rigtig godt vejr, og alle dage med +21 grader, så vi nyder det gode spanske klima.

Kort over Hovedvej N-340.

30. okt. 2015

Efter en afstikker med overnatning hos Spãtzle Fritz, er vi tilbage på N-340, som er Spaniens længste hovedvej.

Den starter i Barcelona og strækker sig 1248 km. langs Middelhavets kyst, inden den slutter i Cadiz på sydkysten.

I årenes løb er dele af (Nacionales) N-340 ændret til motorvej, og omdøbt til (Autovia) A7.

Den nærliggende betalingsvej (Autopista) AP7, er den vi har brugt til de lange op og nedture i Spanien, og har kun benyttet N-340 på korte strækninger.

Vi er nu på en autocamperplads mellem de 2 sammenbyggede byer Benicarló og Peñíscola, hvor vi tidligere har overnattet, men da den autocamperpladsen vi brugte pludselig lukkede, blev vi opmærksomme på den nye mulighed hos Spãtzle Fritz.

Spãtzle betyder nudler, som er tilbehør til de fleste retter i hans restaurant, så fik vi også det på plads.

Pladsen er fyldt godt op - og med familier fra mange lande.

Her bor vi bag indhegningen - og skilt til næste plads.

1. nov. 2015

Stedet hvor vi opholder os hedder Vizmar (N 40 23.637 – E 000 24.397) og har plads til 30 biler, og er en særskilt del af en campingplads, hvis faciliteter vi også kan gøre brug af.

Prisen for opholdet er 7 euro pr. døgn excl. el. -  og hvorfor vi ikke er tilsluttet strøm vender vi tilbage til.

Her er en fin internetforbindelse uden begrænsning, som for 3 døgn koster 5,95 euro, og er så god en forbindelse, at vi uden problemer kan se dansk TV.

Vi har 200 m. til havet og strandpromenaden, men 3-4 kilometer til det nærmeste store supermarked.

Vi bor på en hyggelig plads, og har et gartneri i baghaven som nabo, hvor hanen galen hver morgen kl. 6, og kl. 7 begynder 2 æsler at skryde, så her er liv fra morgenstunden.

Der er 2 autocamperpladser mere, hvor af den ene ligger 350 m. længere henne af vejen, og har plads til 100 biler.

Standspromenaden mod nord og Benicarló.

Strandpromenaden mod syd og Peñíscola - samt byens vartegn.

4. nov. 2015

Når vi kommer ned på strandpromenaden, er det mest interessant at gå mod syd og Peñíscolas centrum, hvor byens vartegn knejser flot i havet.

Det er en klippeø, også kaldet "Gibraltar Valencia", og i lokalområdet "Byen i havet", som er bygget på et stenet næs, og med en smal landstribe til fastlandet.

Borgen på toppen af den 68 m. høje klippe, er bygget af tempelridderne i 1200 tallet, og fra 1415 til 1423 var det hjemsted for den skismatiske Avignon pave Benedict XIII. Han var spansk af fødsel, og havde det flotte navn Pedro Martínez de Luna y Pérez de Gotor.

Peñíscola har ca. 8.000 indbyggere, medens Benicarló i den anden ende har 3 gange så mange.

Der er 140 hoteller langs strandpromenaden, og mange er kæmpe store, men allerede nu er størstedelen lukket ned for i år.

Den gamle borg på toppen af "Byen i havet".

Batterikassen - og vores nye elforsyning.

6. nov. 2015

Inden vi kørte hjemmefra fik vi installeret 2 x 100 Ah Lithium forbrugsbatterier, som vi undervejs har testet, og som kun har været opladet af vores 2 x 75w solceller, og det har virket godt.

De afløste vores tidligere strømforsyning, som bestod af et enkelt 100 Ah AGM-batteri, solceller og en Efoy brændselscelle.

På forårsturen til Portugal stod flere af vores elektriske installationer af, og på hjemvejen måtte bilens generator udskiftet, da den pludselig gik død på vej gennem Luxembourg.

Bortset fra prisen, er der flere fordele ved et Lithium batteri. Det afgiver næsten den dobbelte energi end et traditionelt batteri, vejer mindre end det halve, oplades meget hurtigt, og har 4-6 gange så lang levetid.

Nu har vi igen masser af strøm til vores maskineri, og selv støvsuger og kaffemaskine har været i brug, men i fremtiden skal de nok kun benyttes lejlighedsvis.

Vi har bevidst udsat batterierne for en ekstraordinær belastning, men må erkende, at da vi pludselig løb ind i et par dage med regn og gråvejr, blev vi mindet om, at træerne ikke vokser ind i himlen.

Vi kender nu batteriets muligheder og begrænsninger, og er meget tilfredse med den nye løsning, og ser frem til en god og stabil strømforsyning i fremtiden.

Vi havde et forrygende regnvejr, som fik solceller og batterier til at holde et par fridage.

Mercadona er en kendte spansk supermarked og varehuskæde.

8. nov. 2015

Her til weekenden måtte vi afsted efter nye forsyninger, og kørte til et stort Mercadona supermarked i Peñíscola,  og her fik vi hvad vi havde brug for, så vi nu kan klare os i den næste  uges tid.

Vi benyttede også lejligheden til at flytte, og bor nu på en lille hyggelig (luksus) campingplads ved navn ”Spa Natura Resort” (N 40 24.142 - E 000 22.907), som ligger ca. 3 kilometer længere inde i landet.

Vi kom hertil af bagvejen, som var en smal, beskidt og ujævn grusvej, men der var godt skiltet når markvejen delte sig, så vi kom sikkert frem, og blev budt velkommen af et par højrøstede papegøjer, som sidder udenfor receptionen.

Her er hvad vi har brug for, og ikke mindst sol og varme.

Camping Spa Natura Resort.

Den anden hollænder og overdækningen i baggrunden.

11. nov. 2015

Vi opholder os fortsat på Camping Spa Natura Resort, som er en lille campingplads, men med masser af ferielejligheder og hytter, og har åbent hele året.

Der har været mange gæster i feriehusene i weekenden, men nu er de fleste væk igen, og vi sidder tilbage sammen nogle få spanske og 2 hollandske familie, hvoraf den ene bliver her resten af året, og er ejer af den store amerikaner bil.

Vi er placeret lige midt i området med feriehuse til alle sider, og holder på et flot malet betonunderlag og kunstigt græs, så det er en lidt speciel campingplads.

Her er 85 pladser, og 15 er under et stort halvtag, hvor man kan slippe for solen, men indtil videre har vi kun set spanske køretøjer på de pladser. Alle pladser koster 12 euro pr. døgn i vinterperioden.

Her er bl.a. restaurant, sportsbaner, fitness, spa, massage, indendørs pool og fri internet.

Pool baren er omdrejningspunktet i aftentimerne, hvor vi kan nyde det lune aftenvejr.

Vi kører videre i løbet af de næste par dage.

Her holder vi og den "store" hollænder på det plane og farvestrålende underlag.

Reception og restaurant.

Udendørs pool og lejligheder.

Indendørs pool.

Grill plads for hyttefolket.

Pool baren med musik i teltet.

Blanes er den sidste by på Costa Brava kysten.

14. nov. 2015

Efter en stille og rolig tur mod nord, er vi nu ankommet til ”La Masia” i Blanes, og er installeret i vores sædvanlige krog i det solrige hjørne af campingpladsen.

Vi har jo været her flere gange, og har omtalt byen på alle måder, så nu må vi se om der er nyt at bidrage med.

Vi ved allerede, at vi skal mødes med vores skotske venner Sheila og Stan, som vi mødte den aller første gang vi var her.

Indtil videre har vi haft et utroligt flot vejr på turen, og det ser ud til at fortsætte de næste par uger, hvorefter vi starter hjemturen.

Blanes liggeer smukt ved Middelhavskysten - 50 km. nord for Barcelona.

På restauranten med Sheila og Stan.

16. nov. 2015

Det er altid rigtig hyggeligt at mødes med gamle venner, og Sheila og Stan har vi mødt adskillige gange, og  har selvfølgelig allerede været på vores hemmelige restaurant, som de introducerede os til for flere år siden.

Søndag gik vi til den sædvanlige søndags dans på strandpromenaden, troede vi, men desværre var der ingen musik, og derfor ingen dans, men det er jo snart søndag igen!

Det er skiftevis unge og voksne musikgrupper der spiller er par timer, og alle kan hoppe med på den spanske kædedans, som er en kompliceret rækkefølge af korte (otte takter) og lange (16 takter) trinmønstre.

Det er meget underholdende, og en væsentlig del af den spanske kultur.

Søndagstur uden dans - men med masser af mennesker på pladsen.

Her duftes i en af de mange boder.

19. nov. 2015

Byens kilometer lange markedsplads havde primært vintertøj på programmet, og det på trods af at solen skinnede fra en skyfri himmel. Selvom vi turister stadig går rundt i korte bukser, har de lokale for længst fundet det varme tøj frem.

Vi var på udkig efter en ny dørmåtte til camperen, og det lykkedes da også at finde en blå en af slagsen, og dertil noget duftevand og et bundt kortskaftede sokker til bare ben. Samtidig fik vi en ide om, hvad vi skal på udkig efter i næste uge.

Markeder er meget populære i Spanien, og de fleste spanske byer, af en vis størrelse, har et ugentligt marked, som tiltrækker mange besøgende, og ind imellem kommer de i busser fra nabobyerne, hvilket vi også har oplevet her.

Ligesom dansen foregår det ugentlige marked på det samme torv, hvor der er plads til en masse mennesker.

Der er fyldt med mennesker på markedspladsen - som er en gammel spansk tradition.

Den tidligere indgang til ”Reina Maris”.

21. nov. 2015

Til de mange der kender campingpladsen, er der den ekstra information, at der fortsat udvides med nye feriehuse, og at naboens lille forsømte campingplads  ”Reina Maris”  er opkøbt, og en sammenlægning  er allerede  i fuld gang, så nu må vi se hvad det ender med.

Jeg er blevet klippet endnu en gang, og til de sædvanlige 7 euro, og helt uden ventetid. Den fik jeg til gengæld brug for lidt senere, da vaskedagen endte med at maskinen pludselig stoppede midt i en vask, og gik helt i baglås. Der gik en lille times tid inden lågen kunne åbnes, så tøjet kunne flyttes over i en anden maskine, og her lykkedes det at få vasken afsluttet.

Inger sad tilbage med fluerne, som har plaget os, og måske skyldes en lang varm og tør periode. Sidst var det myggene der var efter os, så vi måtte gemme os under et myggenet.

I næste uge bliver det lidt køligere, og vi vil begynde at tænke på hjemrejsen.

Fra reception Nord - den nederste halvdel er den tilkøbte plads ”Reina Maris”, som har indgang bag træerne nederst til venstre.

Afsked med briterne.

24. nov. 2015

Nu er det begyndt at blive lidt køligt om morgenen, så i løbet af de næste par dage pakker vi sammen for denne gang, selvom vi nok vil komme til at savne solen og det milde klima.

Vi har allerede taget afsked med vores skotske venner, som nu er på vej hjem. Vi nåede vist at tage afsked 2-3 gange, og var selvfølgelig også omkring vores gode spisested.

Det blev også til et glas afskedsvin sammen med Jean og Peter, som er englændere, men bor i Frankrig, og nu er fortsat længere ned af kysten.

Vores hjemtur er med de sædvanlige overnatninger i Frankrig og Tyskland, inden vi atter er tilbage i det gamle fædreland.

Hasta la Vista.

Billedet er taget i går, og er fra vores hyggelige grønne hjørne, hvor hækken blomstrer og solen skinner.